Mergina analizuoja tekstą.

Teksto interpretacija – teksto analize pagrįstas literatūros kūrinio ar jo ištraukos aptarimas, aiškinimas, kurio tikslas – atskleisti savitą teksto prasmę. Tai rašinys, kuriame jūs analizuojate tekste vaizduojamo pasaulio elementus ir, susidarę savo nuomonę, argumentuodami tekstu, aiškinate jų reikšmę.

Sąrašas, kuriame varnelėm sužymėti reikalavimai.

Teksto interpretacijos rašinio reikalavimai:

Intencija – analizuoti ir interpretuoti. Tikslas – išanalizuoti tekstą ir atskleisti jo prasmę ar tam tikrą prasmės aspektą.

Būdingos funkcijos: informuoti, įtikinti, paveikti.

Komunikavimo situacija, rašant teksto interpretaciją, yra oficiali.

Analizuojant ir interpretuojant tekstą, aptariama struktūra, temos, problemos, idėjos, pasakotojas / lyrinis subjektas, veikėjų charakteriai, poelgiai, vertybės, veiksmas / lyrinis vyksmas, erdvė, laikas, raiška, pasakojimo perspektyva / kalbėjimo situacija, retorinės figūros. Pasirenkami tik svarbiausieji, aktualiausieji, teksto savitumui ar pasirinktam interpretaciniam aspektui atskleisti reikalingi teksto komponentai. Remiamasi kontekstais (biografiniu, kultūros, literatūros, istoriniu ar kt.).

Struktūra trinarė: įžanga, dėstymas (kelių pastraipų), apibendrinimas.

Mokslinis stilius su publicistinio stiliaus elementais: dalykiškumas, aiškumas, tikslumas. Taisyklinga gramatika, rašyba, skyryba, terminai, tipinės siejimo priemonės.

Teksto interpretacijos rašinių vertinimo kriterijai:

  • teksto suvokimas, rėmimasis kontekstais (ar suprasta analizuojamo teksto tema, problema (-os), idėja, ar jos apibendrinamos ir vertinamos platesniame kontekste (kultūriniame, literatūriniame, istoriniame ar autorių biografiniame));  
  • teksto analizė, interpretavimas (ar teksto interpretacija išsami, pagrįsta ne tik turinio analize, bet ir dėmesiu raiškai, ar tinkamai vartojamos literatūros teorijos sąvokos);
  • teksto struktūra ir rišlumas (ar pasirinkta tinkama struktūra turiniui perteikti: ar analizė plėtojama kryptingai, įžanga motyvuota, dėstymas tinkamai apibendrinamas, baigiamosios išvados pagrįstos);
  • kalbos taisyklingumas ir teksto raiška (ar taisyklinga gramatika ir leksika, rašyba, skyryba, ar tinkama teksto raiška).

Kokios strategijos padės parašyti teksto interpretacijos rašinį?


Mergina varto savo užrašų knygutę.

Kokia teksto kompozicija? Koks pasakojimo tipas?  Kas ir kaip tekste pasakoja / kalba? Apie ką pasakoja / kalba? Kas veikia tekste? Kokie yra veikėjai? Kokios jų vertybės? Kur ir kada vyksta veiksmas / vyksmas? Kas vyksta tekste? Gal yra kokių pasikartojimų, išskirtinių teksto elementų? Kas svarbiausia pasakoma?

Apie ką kalbama? Kokia situacija aprašoma tekste? Kas ir kaip kalba? Kaip elgiasi ar jaučiasi veikėjai, pasakotojas / lyrinis subjektas? Kokie motyvai kartojasi tekste? Koks teksto kontekstas (biblinis, istorinis, socialinis, psichologinis ar kt.)? Kokia vaizduojama erdvė ir laikas? Kokia teksto struktūra? Kokios meninės raiškos priemonės, stilistinės figūros? Kokia prasmė atsiveria skaitant tekstą?

Kokia teksto aplinka? Ką teksto požymiai – antraštė (ir poraštė, epigrafas), parašymo data, struktūra, žanras, raiška – pasako apie kontekstą? Kokie teksto ryšiai su literatūros rūšimi, kultūros epocha, kūrėjo asmenybe ir biografija, istorinėmis ir kultūrinėmis aplinkybėmis, visuomeniniais reiškiniais, epochos pasaulėžiūra?

Koks yra laikas – istorinis, paros, ciklinis, žmogaus gyvenimo, kultūros reiškinio gyvavimo? Kokios laiko plotmės pinasi tekste? Ką tai sako apie veikėją / lyrinį subjektą? Kokia erdvė – uždara, atvira, apibrėžta ar neapibrėžta? Kokį simbolinį krūvį įgyja laikas ir erdvė? Kas yra atlikėjai (ir daiktai, ir reiškiniai, ir asmenys)? Kokie jų santykiai (priešiški, grindžiami pagalba, nulemiantys visą situaciją ar pan.)? Kas yra lėmėjas (Dievas, likimas, istorija, žmogaus aistros)?

Apie ką kalbama pradedant skaityti, skaitant, perskaičius? Ką reiškia teksto detalės? Kokia prasmė atsiskleidžia, apibendrinant detales ir siejant jas su visuma? Kokia teksto komunikacinė situacija? Kas ir koks yra adresantas – pasakotojas / lyrinis subjektas? Kas ir koks yra adresatas? Kokie adresanto ir adresato santykiai? Ko jie siekia? Kokia veiksmo erdvė, kaip ji kinta? Koks veiksmo laikas, kaip jis kinta? Kas yra vaizduojamo pasaulio veiksmo / vyksmo lėmėjas? Kokios temos, motyvai atsiskleidžia tekste? Ką tekstui suteikia kalbinė raiška?

Ar yra kitų panašias situacijas, problemas vaizduojančių kultūrinių pavyzdžių (spektaklių, dailės, kino, literatūros, istorijos ir kt.)? Kaip jie susiję su interpretuojamu tekstu? Kokie kultūriniai pavyzdžiai atveria ir išplečia interpretuojamo teksto prasmes?

Veiksmų planas: